السبت، 30 مايو 2015

طفولة سعيدة.. هييييييح


بناء بيوت بالمخدات.. النط من فوق السلم بالباتيناج
نمشي فوق انبوبة البوتاجاز ونقلد موسيقى السيرك.. لا لا لالالا لالالا
احنا اول من ملا البلالين بالمية وعملنا حرب البلالين بيها ‏‎grin‎‏ رمز تعبيري
نلعب استغماية ونخبي اختى الصغيرة جوا الغسالة ونغطيها بالهدوم او نخبي اخويا الصغير جوا الديب فريزر ‏‎grin‎‏ رمز تعبيري (بعد ما نفصله طبعا ‏‎angel‎‏ رمز تعبيري )
نطلع فوق الدولاب وننط على سرير بابا وماما عشان كان زي البيت النطاط فى الملاهي
كنت بطلع فوق سور الفراندة وادلدل نفسي من على السور وانا ماسكه فيه برجليا ‏‎grin‎‏ رمز تعبيري .. واطلع وامسك فرع النخلة اللى فى الجنينة وانط بيه واقلد طرزان واقول آآآآآآآ آآآآآآآآآآههه.. وحتى بعد النطة دي لما حطيت رجلي في جبيرة وبقيت بمشي بعكازات، كانت العكازات بالنسبالى وسيلة لعب جديدة وبقيت أتشعلق عليه وانط بيه لاعلى واطول مسافة اقدر عليها وانط بيه من فوق السلالم ‏‎grin‎‏ رمز تعبيري
اخد حاجات من المطبخ او الجنينة واعمل بيها معمل اختبارات واهلي ما فكروش انهم يكسروا لوحة keep out اللي حاطاها
الاقي بابا بيساعدني وبيجيبلى رمل ناعم عشان انفذ تصميم الساعة الرملية اللي اتعلمت اعمله وانا فى تانيه ابتدائي (مهندس الميكانيكا العبقري).. وماما تديني طبق بايركس وعلبة القهوة عشان اعمل تجربة الترسيب .. وتعلمني ازاي أعرف احدد فصيلة دمي بالكواشف وعلمتني اول قوانين علم الوراثة والاحتمالات وانا فى رابعه ابتدائي لانها قدمتهالى على هيئة لعبة (اذكى مدرسة كيمياء وبيولوجي ممكن حد يقابلها)
اي قطع غير مستخدمة في البيت ومركونة كنا بناخدها ونعمل خيالنا فيها ونبني اختراعات واسلحة عشان لو "صدام حسين" قرر يدخل علينا البيت يتشنكل ويتكعبل وتضربه كورة الطين دى ويقع عليه الجردل ده
عاصرت حرب الخليج هناك بكل غاراتها واقنعة الغاز وصفارات الانذار .. واكياس البلاستيك السودا اللى على الشبابيك والاغذية المعلبة في دولاب الهدوم والتقوقع كلنا فى اوضة واحدة سدينا بابها بقطع القماش المبلولة عشان الغاز السام ما يدخلناش.. والاهم والاحلى (مفييييييش مداااارس ‏‎grin‎‏ رمز تعبيري ) وكل الظروف دي كانت بالنسبالنا لعبة كبيرة

طفولتي انا واخواتي كانت زي الفل
خمس عفاريت مطلوقين عملوا كل ما بدالهم واكتشفوا الدنيا بلعبهم .. وماما وبابا ربنا يخليهم لنا كانوا بيساعدونا مش بيمنعونا
ما افتكرش حد فيهم عدل على لعبنا او حتى بخل علينا بوقته انه يلعب معانا  
أنا فخورة بطفولتي 

0 حط دماغك: