الاثنين، 1 مارس 2021

توازن. ‏. ‏ ‏واختيارات

حياة الواحد قائمة على اختيارات..  والاختيارات دي هي اللي بتحدد الطريق اللي هتمشي فيه. 
والاختيارات لازم تحقق نسبة معينة من التوازن اللي بيرضيك عن عيشتك،  وعشان تحقق التوازن ده لازم هتتخلى عن حاجات في مقابل حاجات تانيه هتكسبها. 
الانسان طماع بطبعه..  وبيحب يكدس كل حاجة ويعمل كل حاجة ويبقى أحسن واحد في كل حاجة (بلاش أعمم وأقول الانسان وخليني أتكلم من وجهة نظري أنا)..  أحيانا الواحد بيمشي في طريق وحاسس انه هو ده،  بس في نفس الوقت بيبص على حاجات تانيه هو  يقدر يعملها وبيقول انا عاوز من ده وهو ده اللي هيديني اللي انا عاوزه،  يسيب الطريق الاولاني ويمشي في التاني ويرجع يقول منا كنت بعرف اعمل الحاجة الاولانية ودي انا وبتاع..  ويلاقي نفسه في وسط الطرق وبين السكك ومش عارف يمشي بجد في حاجة حقيقية لأنه ببساطة ماحددش أولويته. 
انا مش بقول ان الواحد لازم يبقى حاجة واحدة او يعمل شيء معين..  الانسان هو مجموع تجارب وخبرات اكتسبها عبر السنين..  وماينفعش الانسان يتوصف بمرحلة واحده في حياته او شيء واحد بيعمله..  بس لازم يبقى فيه أولوية في الحياة يديها حته أكبر من وقته وذهنه ومجهوده ويزق نفسه فيها لقدام (وهو ده تعريفي للكارير)..  
أنا فلكية..  ومغنية.. وبعمل مسرح عرايس ومسرح عادي وغنائي..  انا كاتبة وقارئة وروحانية..  انا بعمل meditation وعاوزه أمارس يوجا بجانب تدريب الفتنس.. بعرف انطق أي لغة وبتعلم بسرعة وعندي شغف اعرف اي حاجة وكل حاجة. 
انا بحب المشي والجري وبتعلم ألعب تنس أرضي وطاوله..  أنا بحب الناس  وأبقى وسط الناس. 
كل حاجة بعملها بتقنها ودي ميزة،  بس مش لازم كل حاجة بعرف اعملها تبقى هي الكارير بتاعي. 
انا ممكن أسيب بصمة في العالم بأي شكل،  مش لازم اخد نوبل،  مش لازم ابقى الانسان المثالي على ظهر الكوكب،  مش لازم ابقى ملكة الأرض. 
اهدي شوية على نفسك وركزي..  جميل الانطلاق في الحياة وجميل الشغف،  المهم الواحد يعيش مبسوط مش كده؟  بس ماتقوليش ان ده كارير مادام مابيطلعلكيش منه فلوس مستدامه. 
بفكر نفسي وهفضل افكرها..  انتي جميلة ورائعة وعندك كل مقومات النجاح..  محتاجة بس شوية ركوزوهتبقي زي الفل. 
وهرجع اقول اختاري..  اختاري وركزي عاوزه تعملي ايه،  وحطي الحاجة في أولويات وهتبقي زي الفل. 

وبس كده. 😊

0 حط دماغك: