الجمعة، 20 أبريل 2018

قولبة 2



من زمان وأنا بحب السواقة
بحب العربيات وأشكالها وألوانها


واحساس الحرية اللي بتديه السواقة للبني ادم
انت بتتحكم في قطعة المعدن دي وبتحركها وبتجري بيها.. احساس مذهل
المشكلة كانت في حاجة واحدة بس.. محدش من أهلي سمحلي أسوق أو اتعلم السواقة


كنت بعيط وبتحايل عليهم.. علموني السواقة
بابا مش فاضي.. بابا مش عاوز..
بابا بيتحايل على أخويا انه يتعلم السواقة.. وانا اتشعبط فيه واقوله علمني.. يقولي اخوكي الولد أولى انه يسوق
بعدها أختي الكبيرة وهي في الجامعة.. ماما قالتلها تعالي نتعلم السواقة سوا.. اعترضت.. خدوني معاكو
لأ.. هي الكبيرة تتعلم السواقة الأول
واتعلموا السواقة.. ماما في اول أسبوع اتفزعت من نهر الطريق اللي ما بيرحمش.. قررت انها عمرها ما هتلمس دركسيون تاني
السواقة صعبة ومرعبة
اختي الكبيرة عمرها ما طبقت اللي اتعلمته.. وعمرها ماعملت رخصة
وانا هاتجنن.. علموني السواقة
يقولولي انتي جبانة.. هتخافي تسوقي.. وانتي صغيره اخواتك كانوا بيضربوكي وانتي كل اللي كنتي بتعمليه انك بتحاولي تهربي وتحمي نفسك.. مش هاتعرفي تسوقي
تمر الأيام.. اختي الصغيرة شغلها هايوفرلها عربية .. اتعلمت السواقة وغزت الشوارع
رجعت أزن على بابا تاني.. كنت بتقولي الكبيرة تتعلم السواقة الأول.. ودلوقتي الصغيرة اتعلمت قبلي.. علمني السواقة
يقولي هي معاها عربية وظروفها كده.. انتي هاتسوقي ليه؟ مالهاش لازمة.. انتي بتخافي.. العربيثة بتاعتي تقيلة مش هاتعرفي تسوقيها
في نفس السنة قدرت أوفر تمن كورس لتعليم القيادة.. ورحت فعلا.. الموضوع مش صعب.. الموضوع جميل
محتاج واحده واحده وشوية هدوء والدنيا تمشي
لأول مرة احس اني حققت حلم كبير قوي.. مع انه تافه في نظر بعض الناس
ساعتها محدش من أهلي اعترض.. وكأني ريحتهم من وجع الدماغ والزن.. وكأن كل اللي كانوا عاوزينه ان حد تاني يتحمل المسئولية
ساعتها بس بابا وافق انه يساعدني قبل اختبار الرخصة.. يمكن عشان قدرت أثبتله اني جد وماخفتش
يوم امتحان السواقة الناس كلها كانت متوترة جدا من النظري والاشارات.. في مدرسة السواقة كانوا بيعرضوا انهم ياخدوا فلوس مقابل عدم دخول الامتحان ده.. عمري مافهمت ايه مشكلة الاشارات.. مهى موجودة على الطرق كلها وشارحه نفسها
صور جميلة كنت بحب أتفرج عليها وانا صغيرة وأسمع معناها لبابا .. 
دخلت الامتحان ونجحت من أول مرة.. بمجهودي الذاتي.. وبعربية ماما اللي أكل عليها الدهر وشرب
بس تعاملت ونجحت
أخويا سقط في امتحان السواقة مرتين قبل ما ياخد الرخصة.. بس مش هاشمت فيه.. انا تمام قوي كده
ابتديت رحلة الحرية.. انا بسوق عربية ماما.. أي نعم بابا لسه جنبي
وعلى طول بيتخانق معايا وبيزعقلي وشايف اني غلط.. بس يوم عن يوم بتعلم
وبقيت أنا اللي بصححله غلطاته
في يوم العربية قررت انها كفايه عليها كده.. اتفككت تماما من بعضها على الكورنيش
الميكانيكي قال العربية جابت اخرها.. لكن ماما قررت انه ذنبي وانا اللي بوظتها.. انتي السبب
من ساعتها مالمستش دركسيون عربية.. منعوني من اني أسوق تاني 
عاوزه عربية جيبيها بنفسك.. دى كانت قمة التعجيز بالنسبالي
رضيت بالامر الواقع وانتهى الموضوع

جوزي في مرحلة ما قرر انه يخليني أسوق العربية
عمري ما لمست اوتوماتيك.. الاحساس مختلف.. الحساسية مختلفة
العربية كبيرة عليا حجما وطولا وارتفاعا.. بس جربت
محدش يخلي قريبه يعلمه السواقة يا جماعه لو مش ناويين تخسروا اللي بتحبوهم
كانوا مرتين بالعدد وبعدها ماجربتش تاني
عاوزه تسوقي استني لما يبقى عندك عربيتك.. او ماتسوقيش احسن .. الشوارع خطيرة والناس مابترحمش
المشكلة مش فيكي المشكلة في البهايم التانيين اللي هايبقوا حواليكي في الشارع وهايستغلوا أي فرصة عشان يحطوا عليكي


بقى سؤال مخجل جدا بالنسبالي.. هو انتي ما بتسوقيش إزاي!!!!
إزاي عايشه من غير عربية!!

ساعتها بقول: معلش.. هانعمل ايه.. مابعرفش اسوق
وبس

0 حط دماغك: